За кратко време един от най-обичаните и популярни сериали в историята на телевизията се превърна в един от най-мразените. Последните два сезона на Game of Thrones (7 и 8) са почти универсално ненавиждани от фенове. В днешната статия няма да говорим конкретно за всяко едно глупаво решение в сценария, а ще опитаме да обясним какво точно се обърка зад кулисите за да получим продукт, който е далеч под невероятните стандарти наложени от първите 6 сезона.
Разбира се, големите любимци на обикновените фенове са невероятни актьори като Кит Харингтън или Емилия Кларк, но истината е, че единствените двама човека, които имат значение и на които дължим успехите (и падението) на Game of Thrones са Дейвид Бениоф и Дан Уайс.
Двамата първи виждат истинският потенциал на книгите написани от Джордж Р. Р. Мартин и осъзнават, че единственият начин за сполучлива адаптация би било в епизодична форма чрез HBO. От днешна гледна точка, тази презумпция изглежда логична, но тогава нещата съвсем не стоят така. На практика единствената сполучлива адаптация на епични фентъзи книги е трилогията Lord of the Rings, а в същото време повечето сходни проекти като Narnia или The Golden Compass са провал.
Дори самия Джордж Мартин е получавал оферти за адаптацията на книгите му във филми и сами може да си представите колко несполучлива и непълна щеше да е трилогия от едва 9 часа.
Бениоф и Уайс първи усещат потенциала на този проект и успяват да убедят не само Джордж (който до този момент отказва всяка друго оферта) но и HBO. Още по-впечатляващо е, че до този момент двамата не са големи имена в Холивуд. Бениоф е сценарист на Troy и X-men: Origins - един добър епос и един ужасяващо некомпетентен филм за супергерои.
Дейв и Дан обаче показват истинска любов към съдържанието на книгите и устремеността и страстта им е достатъчна за да им спечели доверието и на двете страни. Никой от тях не е участвал в телевизионна продукция, но изведнъж те се оказват като главните продуценти и водещи фигури на това което ще се превърне в истински културен феномен. Ако не бяха те двамата никога нямаше да видим Джон Сноу, Сърси, "Битката на Копелетата" и множество други велики образи и паметни моменти.
Напук на всичко Game of Thrones е хит, който се превръща в културен феномен. Всеки от героите в шоуто е обичан или дори боготворен, а във финансово отношение HBO прибира близо 3 млрд. долара. Какво може да се обърка?
Преди излъчването на сезон 8 Дейвид и Дан гордо се явяват с каста на шоуто на различни фен конвенции, където с удоволствие обсъждат епизодите, отговарят на въпроси на хилядите си почитатели и цялостно се радват на народната любов.
Когато обаче идва време за преговори с HBO за нови епизоди, двамата топ продуценти са на мнение, че Game of Thrones трябва да приключи със сезон 8. От телевизията са готови да хвърлят чекове с безкрайни нули по двамата за да получат поне още два сезона. Самия Джорж Мартин споделя, че ще са нужни общо 13 сезона за да се разкаже цялата история по подобаващ начин. Бениоф и Уайс са непоколебими. Те работят по сериала повече от 10 години, почти без почивка и са физически и творчески изцедени. Изглежда, че двамата просто искат да завършат Game of Thrones най-после за да видят отново семействата си и да се отдадат на дълга и заслужена почивка.
Освен изтощението на главните продуценти, другият голям проблем е, че последните няколко сезона на сериала изпреварват книгите и няма наличен материал от който да се черпи вдъхновение. Дейв и Дан разполагат единствено със списък от ключови моменти предоставен от Джордж Мартин, който те трябва да отметнат в последните 13 епизода (сезон 7 и 8). Резултатът е повече от разочароващ.
Ако се чудите защо изведнъж събитията в сериала се развиват с бясна скорост в последните два сезона, това са причните. Вместо различните сюжетен линии да могат да "дишат" и да получат адекватно екранно време, те приключват бързо и незадоволително. Нощният Крал умира в епизод 3 на финалния сезон, след два епизода Кралски чертог (King's Landing) е изгорен от Денерис, а малко след това тя е убита от Джон Сноу. Според нас всяко от тези събития трябваше да получи поне един сезон за да бъде разказано подобаващо. Представете си висините, които щеше да достигне Game of Thrones, ако сюжетът бе представен по този начин!
И тук е моментът да се запитаме, защо ако двамата продуценти са изтощени от рожбата си, не я преотстъпват на ново поколение креативни таланти, които да завършат започнатото от тях?
Причините са две и признаваме, че са малко спекулативни. Първата е, че егото на двамата става толкова голямо, че те самите не вярват, че друг може да е успешен в ролята на Game of Thrones продуцент. Втората е желанието им да докажат на Холивуд, че те и само те могат да направят серии от такъв магнитуд, което ще значи, че ако някое студио иска да продуцира следващия голям сериал, то ще трябва да отиде първо при тях. Бениоф и Уайс дори почти изцяло поемат изработката на сценария, като лично те са автори на 9 епизод от финалните 13.
Така достигаме до момента в който изтощени продуценти са твърде горделиви за да дадат диригентската палка на друг. Те трябва да адаптират сезони по книги, които още не са публикувани и автор, който просто се пише с твърде бавно темпо за да задоволи нуждите на телевизионните адаптации.
Всичко това води до невероятно глупави моменти в сезон 7 и 8, които разяряват феновете. Game of Thrones се превръща в предсказуемо, зле написано и необмислено шоу. Единствения позитив остават невероятните ефекти и грандиозните сражения, които ако не друго, поне радват окото.
Наскоро стана ясно, че HBO ще продуцира нов сериал във Вселената създадена от Джордж Мартин и се надяваме, че уроците научени от Game of Thrones ще бъдат приложени там. Добър начален индикатор е, че сюжетната линия, която ще се следва, вече е завършена в една от страничните книги на Джордж, което значи, че няма да се стигне до момента в който епизодите изпреварват книгите и сценаристите трябва да мислят как точно да стигнат от точка А до точка Б. За щастие Дейвид Бениоф и Дан Уайс няма да имат каквото и да е участие, а вместо тях в ролята на главен продуцент ще видим Мигел Сапочник - режисьорът на някой от най-добрите и грандиозни епизоди. Не на последно място Рамин Джавади се завръща като композитор на музикалния саундтрак.
Надявам се, че този нов сериал ще успее хване магията, която имаше неговия предшественик, но за разлика от Game of Thrones ще завърши по подобаващ начин, който няма да разочарова милионите си фенове.